Διαχείριση φήμης στο διαδίκτυο για πολιτικούς: Συχνές Ερωτήσεις

789

Πώς μπορεί ένα πολιτικό πρόσωπο να δημιουργήσει μια ισχυρή παρουσία στο διαδίκτυο;

Σήμερα με την ραγδαία εξέλιξη των social media, οι πολίτες εκφράζουν τις πολιτικές ανησυχίες, τα θέματα και τις ιδέες τους κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πως όμως μπορεί ένας οργανισμός, πολιτικό πρόσωπο ή παράταξη να χρησιμοποιήσει όλη αυτή την πληροφορία προς συμφέρον του;

Τα social media αποκτούν ολοένα μεγαλύτερο μέρος στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης, κυρίως στις νεαρότερες ηλικίες, στον οικονομικά ενεργό πληθυσμό και στα αστικά κέντρα. Ένας πολιτικός οφείλει πλέον να έχει δυναμική παρουσία στο διαδίκτυο, είτε αυτό γίνεται από τον ίδιο ή την ομάδα επικοινωνίας του. Ο υποψήφιος ανεξαρτήτως αν προορίζεται για βουλευτής, δήμαρχος ή περιφερειάρχης θα πρέπει να ακολουθεί τον παλμό της κοινωνίας και να διαμορφώνει τον πολιτικό του λόγο βάσει αυτού. Κάνοντας χρήση λοιπόν των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η επικοινωνία του αποκτά αμεσότητα, γίνεται πιο δημοφιλής στους ακόλουθους του και μπορεί εύκολα να επηρεάσει μέσω των αναρτήσεων του.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης, πως πολύ σημαντική είναι η εικόνα που θα προβάλλει μέσω της προσωπικής του ιστοσελίδας. Εκεί θα πρέπει να αναφέρεται αναλυτικά το βιογραφικό του, οι δράσεις, η προσφορά προς το κοινωνικό σύνολο και ότι άλλο σημαντικό έχει προσφέρει.

Τι εννοούμε με τον όρο «Online Reputation Management”;

Με τον όρο ”Online Reputation Management” αναφερόμαστε στην οικοδόμηση και διαχείριση της φήμης, του ονόματος μας. Το να χτίσεις μια καλή, δημόσια εικόνα απαιτεί διαρκή προσπάθεια με συχνή ανανέωση της ιστοσελίδας, των social media και προβολής των δραστηριοτήτων μας μέσω των προαναφερθέντων. Πως επιτυγχάνεται όμως αυτό; Εύλογα αναρωτιέται κανείς πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι να επιτευχθεί ένας τέτοιος στόχος. Η ομάδα μας απαρτίζεται από πολύ ταλαντούχους επαγγελματίες στον χώρο της επικοινωνίας, του Design, Marketing, Web development και αναλαμβάνει να αναδείξει τα θετικά στοιχεία του υποψηφίου, αδρανοποιώντας αρνητικά στοιχεία που ενδέχεται να έχει στο διαδίκτυο, προωθώντας μια επιτυχημένη διαδικτυακή καμπάνια. Πολύ σημαντικό είναι επίσης ότι τα social media στα οποία εστιάζουμε, απευθύνονται στους νέους ηλικιακά ανθρώπους που με τη σειρά τους απαρτίζουν ένα μεγάλο μέρος της εκλογικής βάσης.

Έχουν τα social media τη δυνατότητα να χτίσουν μια γερή εκλογική βάση;

Ας λάβουμε υπόψη το παράδειγμα της Ελλάδας. Στην χώρα μας με τους 11.000.000 κατοίκους, περισσότεροι από 5.300.000 Έλληνες πολίτες διατηρούν προφίλ στο Facebook. Πρόκειται, δηλαδή σχεδόν για το μισό πληθυσμό της χώρας. Την ίδια ώρα, οι πολιτικοί μας χρησιμοποιούν το Twitter ως ένα άλλο βήμα της Βουλής για να προβάλουν τις θέσεις τους, ενώ δεν λείπουν φαινόμενα πολιτικής προπαγάνδας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με λογομαχίες που παρατηρούνται ακόμα και σε καθημερινή βάση.

Η ραγδαία εξέλιξη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας τα τελευταία χρόνια έχει χτίσει μια διαφορετική πολιτική επικοινωνία. Εκατομμύρια άνθρωποι βρίσκονται συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο κάθε λεπτό ενώ μέσα σε 60 μόλις δευτερόλεπτα, περνούν χιλιάδες πληροφορίες. Τα social media λοιπόν, φυσικά και έχουν τη δυνατότητα να χτίσουν μια γερή εκλογική βάση, αν ακολουθηθούν τα σωστά βήματα που θα προσελκύσουν τον εν δυνάμει ψηφοφόρο.

Ποια στρατηγική πρέπει να ακολουθήσω για να αυξήσω τα likes και τα retweets στο προφίλ μου;

Η κινητικότητα και η δραστηριότητα στην online παρουσία μου μεταφράζεται σε likes, retweets και κοινοποιήσεις στα δημοφιλέστερα κοινωνικά δίκτυα όπως είναι το Facebook, Twitter, Instagram κλπ. Η ομάδα μας αναλαμβάνει αρχικά τη δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου με τα κατάλληλα μηνύματα που θέλει να περάσει ο υποψήφιος πολιτικός. Στην ανάρτηση προστίθενται και τα απαραίτητα Hashtags, slogans που επιτάσσει το περιεχόμενο. Η αύξηση της διαδραστικότητας στο Twitter, επιτυγχάνεται μέσω οργανικών πραγματικών λογαριασμών που βρίσκονται στη διάθεση μας με εκατοντάδες followers. Ενώ όσον αφορά το Facebook, οι δημοσιεύσεις κοινοποιούνται σε οργανικές πραγματικές σελίδες με εκατοντάδες followers.

Μπορεί μια προεκλογική καμπάνια να στηριχθεί στα social media; / Πόσο σημαντική είναι η ψηφιακή εικόνα ενός πολιτικού για την ανάδειξη και εκλογή του;

Η αλματώδης ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα φαινόμενο που εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. Το γεγονός αυτό δεν θα μπορούσε φυσικά να αφήσει ανεπηρέαστη και την πολιτική σκηνή. Μια προεκλογική καμπάνια μπορεί να στηριχθεί σε μεγάλη κλίμακα στα social media. Από ένα απλό «Χρόνια πολλά», μια «καλημέρα» μέχρι την καταγραφή μιας πολιτικής θέσης για παράδειγμα στο Facebook, ο πολιτικός δύναται να κερδίσει ή να χάσει έδαφος στους ψηφοφόρους του. Στο πλαίσιο αυτό, η πολιτική επικοινωνία που άλλοτε ήταν προϊόν σχεδιασμού σε κλειστές αίθουσες, τώρα διαμορφώνεται στον κόσμο των social media. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, μια προεκλογική καμπάνια θα πρέπει να χτίζεται σταδιακά αρκετό διάστημα πριν τις εκλογές με την προσπάθεια να κορυφώνεται φυσικά την προεκλογική περίοδο.

Στην αναζήτηση μέσω Google εμφανίζονται πιο ψηλά οι αρνητικές αναφορές στο όνομα μου. Πώς μπορώ να βελτιώσω ή να διαχειριστώ αυτή την κατάσταση;

«Αρχή ήμισυ παντός» που λέει ο σοφός λαός μας. Σε πρώτο επίπεδο θα πρέπει να αναλύσουμε το λεγόμενο «συναίσθημα στο διαδίκτυο». Οι θετικές και αρνητικές αναφορές στο όνομα του υποψηφίου είναι και η εικόνα που προβάλλει ο ίδιος μέσω του Ίντερνετ. Θα πρέπει να εστιάσουμε σε αυτές τις καταστάσεις ώστε να βελτιωθεί κατ’ ουσίαν η επικοινωνιακή του στρατηγική, προσεγγίζοντας τις ανάγκες του εκλογικού κοινού του.

Μέσω της ανάλυσης σε διάφορα επίπεδα, τα επιμέρους πολιτικά σχόλια μετατρέπονται σε σαφή δεδομένα με τα οποία μπορούν να αποφευχθούν διάφορες κρίσεις και πηγές αρνητικής δημοσιότητας.

Έπειτα αφού έχει εντοπιστεί η πηγή των αρνητικών αναφορών, ακολουθεί από πλευράς μας, η δημοσίευση θετικών αναφορών και άρθρων του υποψηφίου σε μερικές από τις μεγαλύτερες σε επισκεψιμότητα ειδησεογραφικές ιστοσελίδες και προώθηση τους σε μεγάλο δίκτυο social media λογαριασμών με πάνω από 400.000 Twitter Followers και πάνω από 1.000.000 Facebook Fans.

Γιατί να μην επιλέξω τον παραδοσιακό τρόπο προβολής των πολιτικών μου θέσεων με δια ζώσης επικοινωνία;

Αδιαμφισβήτητα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν τη νέα μόδα της εποχής μας και έχουν αντικαταστήσει πολιτικές επικοινωνίας παλαιότερων ετών, όπως οι αφίσες και οι λαϊκές συγκεντρώσεις σε προεκλογικές ομιλίες. Στις μέρες μας, τα κόμματα και τα πολιτικά πρόσωπα έρχονται όλο και πιο κοντά και επιλέγουν το διαδίκτυο καθώς αποτελεί τον απλούστερο , οικονομικότερο και παγκόσμιας εμβέλειας, τρόπο προβολής τους.

Το γεγονός ότι τα κοινωνικά δίκτυα είναι χώρος μαζικής κοινωνικής συνάθροισης αποτελεί εύκολο τρόπο προσέγγισης μεγάλου πλήθους κοινού με άμεσο τρόπο και διαδραστικό. Οι περισσότεροι υποψήφιοι και αρχηγοί κομμάτων έχουν μία ή και περισσότερες σελίδες στο Facebook και έχουν λογαριασμό στο Twitter χρησιμοποιώντας τα ως βήμα για την ανάδειξη των θέσεων τους.

Δεν θα πρέπει ωστόσο κανείς να υποτιμήσει και τον ρόλο των παραδοσιακών ΜΜΕ, που παραμένει αρκετά σημαντικός, ιδίως όσον αφορά τις μεγαλύτερες ηλικίες που δεν έχουν πολύ στενή επαφή με το διαδίκτυο. Η ιδανική «συνταγή», είναι ο σωστός συνδυασμός και των δύο τρόπων επικοινωνίας με τα παλιά και νέα μέσα.

Ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσω ώστε να έχω μια ολοκληρωμένη online πολιτική παρουσία στα social media;

Βήμα 1: Εξέτασε και διαμόρφωσε κατάλληλα τη στρατηγική σου

Οι παρακάτω ερωτήσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως κεντρική τοποθέτηση πριν προβείς στο οτιδήποτε:

  • το κοινό σου: σε ποιους θέλεις να απευθυνθείς
  • τους στόχους σου: τι θέλεις να πετύχεις μέσα από την παρουσία σου στα social media
  • το budget: πόσα χρήματα θα επενδύσεις στα social media
  • το μήνυμα που θέλεις να περάσεις/ την εικόνα που παρουσιάσεις
  • τον χρόνο που έχεις στη διάθεσή σου για να ασχοληθείς

Με βάση τις απαντήσεις σου, θέτεις τους στόχους σου και χαράζεις πολιτική.

Βήμα 2: Συνοπτικό βιογραφικό

Τονίζουμε τα θετικά στοιχεία και όσα θεωρούμε πως πρέπει να προβληθούν στο κοινό μας.

Βήμα 3: Σωστή εικόνα προφίλ

Ύφος, ποιότητα, υψηλή ανάλυση

Βήμα 4: Άνοιξε και διαμόρφωσε με τον κατάλληλο τρόπο τις σελίδες σου (fan pages)

Αφού επιλέξεις social media κανάλια, ήρθε η ώρα να ανοίξεις τα κανάλια. Οι πληροφορίες που θα ανεβάσεις είναι πολύ σημαντικές για αυτό θα πρέπει να προσέξεις την κάθε τους λεπτομέρεια τόσο σε επίπεδο κειμένων όσο και φωτογραφιών.

Βήμα 5: Πρωτότυπο περιεχόμενο που θα «μιλάει» στο κοινό σου

Ο υποψήφιος θα πρέπει να ανεβάζει συχνά νέο περιεχόμενο αλλά όχι σε υπερβολικό βαθμό. Η συχνότητα μπορεί να διαφέρει ανάλογα το αντικείμενο δραστηριότητας. Το ιδανικό όμως είναι ένα νέο post κάθε δύο ημέρες.

Ποικιλία και πρωτοτυπία στο περιεχόμενό. Το περιεχόμενο που θα δημιουργείς και θα μοιράζεσαι πρέπει να έχει ποικιλία, να είναι ιδιαίτερο, μοναδικό και να είναι φιλικό προς το κοινό σου. Βάσει αυτού εξάλλου προσαρμόζεται η προσπάθεια.

Προσεκτικά επιλεγμένες εικόνες: Μια εικόνα χίλιες λέξεις αλλά για να αρέσει στο κοινό σου και να πετύχει το πολυπόθητο like θα πρέπει να είναι καθαρή, προσιτή με όμορφο μήνυμα.

Διαφορετικό περιεχόμενο σε κάθε social media κανάλι. Το κάθε κανάλι έχει τον δικό του χαρακτήρα, προφίλ και ύφος επικοινωνίας.

Video: Ένας ακόμη τρόπος για να προβάλεις τις θέσεις σου με πρωτότυπο τρόπο κάθε φορά.

Αμεσότητα όταν απαντάς. Μόλις λάβεις ένα σχόλιο ή μια ερώτηση στη σελίδα σου, θα πρέπει άμεσα να δώσεις μια ολοκληρωμένη απάντηση.

Χρησιμοποίησε hashtags. Μπορεί τα hashtags στο Facebook να μην είναι καθοριστικής σημασίας στο Facebook αλλά στο Instagram, στο twitter είναι πολύ σημαντικά.

Διάβαζε τα στατιστικά της σελίδας σου για να κατανοήσεις καλύτερα πως ανταποκρίνεται το κοινό σου.

Διαφήμιση: Ειδικά για το Facebook πρέπει κάθε σημαντικό post που ανεβάζεις να το προωθείς, έστω και με ένα μικρό χρηματικό ποσό.

Περισσότερες πληροφορίες στο: