ΣΥΡΙΖΑ για επιτελικό κράτος: Η κυβέρνηση αναγκάστηκε να οπισθοχωρήσει αλλά δεν είναι αρκετό

651

«Η κυβέρνηση αναγκάστηκε υπό το βάρος των σφοδρών αντιδράσεων να οπισθοχωρήσει σε μία σειρά ζητημάτων  κρίσιμων για τη δημοκρατική λειτουργία της δημόσιας διοίκησης» σχολιάζουν κύκλοι της Κουμουνδούρου σχετικά με τις αλλαγές στο νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος.

Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ, «ο πυρήνας του νομοσχεδίου παραμένει αναλλοίωτος: Το κατ’ επίφασην επιτελικό κράτος που ευαγγελίζεται η ΝΔ, είναι στη πραγματικότητα ένα απόλυτα νεοφιλελεύθερο, κομματικό και υπερσυγκεντρωτικό (γύρω από τον Πρωθυπουργό) κράτος. Η δε Εθνική Αρχή Διαφάνειας, με τον τρόπο που συστήνεται αποτελεί στη πραγματικότητα ‘’Εθνικό Πλυντήριο Σκανδάλων’’».

«Ο ΣΥΡΙΖΑ με την ενεργό στήριξη των δημοσίων υπαλλήλων και της ελληνικής κοινωνίας συνολικά, θα συνεχίσει να μάχεται για μια δημόσια διοίκηση σύγχρονη, ακομμάτιστη, και αποτελεσματική που θα λειτουργεί με αποκλειστικό γνώμονα την προστασία και προαγωγή του δημοσίου συμφέροντος» τονίζουν οι ίδιες πηγές.

Όπως υποστηρίζουν ο τίτλος του νομοσχεδίου είναι «εντελώς ψευδεπίγραφος, καθώς η έννοια του επιτελικού κράτους, ακόμη και με τις στρεβλώσεις που έχει δεχθεί από τη νεοφιλελεύθερη θεωρία, εξακολουθεί να περιέχει ως βασική αρχή την αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από τη Κεντρική Διοίκηση, στους φορείς της αποκεντρωμένης διοίκησης και ιδίως της τοπικής αυτοδιοίκησης. Όμως, στις διατάξεις του νομοσχεδίου δεν υπάρχει καμία απολύτως μνεία στο θέμα του διαχωρισμού αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφόρων επιπέδων της διοίκησης. Το κράτος που επιθυμεί η ΝΔ δεν είναι ένα επιτελικό κράτος. Επιθυμεί ένα συγκερασμό της λογικής του νεοφιλελεύθερου κράτους με τη λογική του κομματικού και πελατειακού κράτους άλλων περιόδων».

Κατηγορεί την κυβέρνηση ότι με τις προωθούμενες αλλαγές μεταξύ άλλων «μειώνεται το κύρος του Υπουργικού Συμβουλίου, με την υφαρπαγή κρίσιμων αρμοδιοτήτων από την Προεδρία της Κυβέρνησης και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό». «Το μόνο που την ενδιαφέρει πραγματικά είναι η κατάργηση του θεσμού του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, ο ασφυκτικός έλεγχος του νέου φορέα και ο ενταφιασμός όλων των εκκρεμών υποθέσεων που αφορούν τη δημόσια σφαίρα» αναφέρουν σχολιάζοντας τις αλλαγές που προωθούνται.

«Είναι γεγονός ότι, μετά τη σφοδρή αντίδραση από την πλευρά των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και των αρμόδιων φορέων κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, η Κυβερνητική πλειοψηφία δια του αρμόδιου Υπουργού κ. Γεραπετρίτη, οπισθοχώρησε σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα» αναφέρουν σε άλλο σημείο και αναλύουν:

  • Προβλέφθηκε η διαδικασία της δομημένης συνέντευξης κατά τη διαδικασία επιλογής των υπηρεσιακών Γραμματέων των Υπουργείων και εξορθολογίστηκε το σύστημα μοριοδότησης κατά τη διαδικασία επιλογής τους.
  • Απαλείφθηκε η απαράδεκτη διάταξη σύμφωνα με την οποία «Δεν επιτρέπεται να είναι υποψήφιοι για τις θέσεις των Υπηρεσιακών Γραμματέων Υπουργείων υπάλληλοι οι οποίοι κατά τα προηγούμενα πέντε (5) έτη πριν την υποβολή της υποψηφιότητάς τους: (α) έχουν αποσπαστεί σε πολιτικό κόμμα, ή (β) έχουν θητεύσει σε θέσεις μετακλητών γενικών γραμματέων, αναπληρωτών γενικών γραμματέων, ειδικών γραμματέων, γενικών γραμματέων ΟΤΑ Α’ βαθμού ή εκτελεστικών γραμματέων ΟΤΑ Β’ βαθμού».
  • Επανήλθαν οι προβλέψεις του ν. 4590/19 αναφορικά με τον πολυετή στρατηγικό προγραμματισμό προσλήψεων.
  • Απαλείφθηκε η απαράδεκτη διάταξη περί δυνατότητας τοποθέτησης ιδιωτών σε θέσεις προϊσταμένων της υπό σύσταση Εθνικής Αρχής Διαφάνειας
  • Απαλείφθηκε η διάταξη περί δυνατότητας περαιτέρω αύξησης του αριθμού των μετακλητών στην Προεδρία της Κυβέρνησης.
  • Διατηρήθηκαν οι Αποκεντρωμένες Υπηρεσίες Ελέγχου στην υπό σύσταση Εθνική Αρχή Διαφάνειας.
  • Προβλέφθηκε ηθέσπιση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας περί καθολικού διαδόχου των υπό κατάργηση Ελεγκτικών Σωμάτων.

Πηγή