Σαμοθράκη: Πέντε άμεσα μέτρα, μια πρόταση για οριστική λύση και καβγάς διαρκείας ΣΥΡΙΖΑ – κυβέρνησης

656

Την ικανοποίηση τους για την ευρεία σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου με μοναδικό θέμα τη Σαμοθράκη, εκφράζουν φορείς του νησιού. Την ίδια ώρα ναυτιλιακοί παράγοντες «δείχνουν» την οριστική λύση για την ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Αλεξανδρούπολη, ενώ από την πλατεία Κουμουνδούρου καλούν την κυβέρνηση να αναζητήσουν τους υπευθύνους μεταξύ των στελεχών της. 

Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Δευτέρας (19/08) υπό τον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη, ενώ συμμετείχαν ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιος για το συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας και ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστος Μέτιος.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτρας ανακοίνωσε τα εξής μέτρα για τη Σαμοθράκη:

  • Εξασφάλιση της απρόσκοπτης τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού με την Αλεξανδρούπολη, μέχρι 31/10/2019, οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση.
  • Βελτιστοποίηση του πλαισίου προκήρυξης για τις συμβάσεις που αφορούν στις άγονες γραμμές με καλύτερα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας πλοίου αντικατάστασης.
  • Άμεση έναρξη, ύστερα από πολλά χρόνια, των εργασιών καθαρισμού και αποκατάστασης των λιμένων Καμαριώτισσας και Θερμών. Ήδη από σήμερα διατέθηκαν για το σκοπό αυτό, τα πρώτα κονδύλια από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Επιπλέον επιταχύνονται τα έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των λιμένων του νησιού.
  • Προσθήκη κονδυλίων ύψους 4,5 εκατ. ευρώ για αντιπλημμυρικά έργα που είχαν εξαγγελθεί μετά τις καταστροφές του Σεπτεμβρίου του 2017, αλλά δεν υλοποιήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, στα έργα συντήρησης οδικού δικτύου, ύψους 3,5 εκατ. ευρώ που ήδη υλοποιούνται από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
  • Ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στο νησί με άμεση ενέργεια, την προσέλκυση Ρουμάνων τουριστών από τη Ρουμανία (που αποτελούν περίπου το 1/3 των επισκεπτών), κατόπιν συνεννόησης του Υπουργείου Τουρισμού με το γραφείο του ΕΟΤ στη Ρουμανία και μεσοπρόθεσμα, με τη δρομολόγηση νέας ακτοπλοϊκής γραμμής, Σαμοθράκης – Αλεξανδρούπολης – Λήμνου.

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το Μαξίμου, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κάλεσε σε απολογία την ακτοπλοϊκή εταιρία συμφερόντων Μανούση που διαχειρίζεται τα πλοία Σάος και Σαόνησος. Επιπλέον, η Λιμενική Αρχή Αλεξανδρούπολης διαβίβασε το σχετικό φάκελο στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αλεξανδρούπολης, με στόχο να διερευνηθούν τα αίτια του πολυήμερου ακτοπλοϊκού αποκλεισμού της Σαμοθράκης.

Μετά την δεύτερη σύσκεψη, αυτή τη φορά με τοπικούς φορείς της Σαμοθράκης, οι συμμετέχοντες εξέφρασαν την κατ’αρχή ικανοποίησή τους.

Ο βουλευτής Έβρου της ΝΔ Σταύρος Κελέτσης δήλωσε ότι ήταν θετική η ανταπόκριση της κυβέρνησης. Ανέφερε ότι συζήτησαν και τα θέματα της αυστηροποίησης των προβλέψεων που θα έχει η νέα σύμβαση, προκειμένου να αποφευχθούν παρόμοιες καταστάσεις στο μέλλον.

Ερωτηθείς αν θα επιτραπεί στην εταιρεία να λάβει μέρος στο νέο διαγωνισμό, απάντησε πως αυτό δεν το γνωρίζει καθώς πρόκειται για νομικό ζήτημα.

Ο απερχόμενος δήμαρχος Σαμοθράκης, Αθανάσιος Βίτσας ανέφερε ότι η δημοτική αρχή εξετάζει το ενδεχόμενο να κινηθεί νομικά κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας και τόνισε πως στη νέα σύμβαση πρέπει να υπάρχουν εκείνοι οι όροι που θα διασφαλίσουν ότι δεν επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα στο μέλλον.

Ο κ. Βίτσας, χαρακτήρισε θετικά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση, θέτοντας παράλληλα ζητήματα αναβάθμισης του λιμανιού αλλά και θέματα υποδομών, ενίσχυσης του τουρισμού και των επιχειρηματιών.

«Αιτηθήκαμε μια σειρά από μέτρα ώστε η Σαμοθράκη να πάψει να αποτελεί είδηση για τα προβλήματα της», υπογράμμισε.

Πρόταση για μόνιμη λύση

Την ίδια ώρα, στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας μίλησαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εξηγώντας πως το πρόβλημα του λιμανιού της Σαμοθράκης μπορεί να λυθεί πραγματικά, αν αρχίσει να υλοποιείται η πρώτη φάση του έργου επέκτασης του προσήνεμου μώλου, για να μπορούν να πραγματοποιούν ελιγμούς για να δέσουν πλοία μεγαλύτερου μήκους.

Πρόσθεσαν ότι το πρόβλημα δεν είναι τα βάθη του λιμανιού που δυσκολεύουν την προσέγγιση πλοίου, αλλά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, καθώς μεγάλα πλοία δεν έχουν εύκολα τη δυνατότητα βάση του μήκους τους να πραγματοποιούν δίαυλο ελιγμών, ειδικά όταν στο νησί επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες.

Το λιμάνι της Καμαριώτισσας βρίσκεται στο Βορειοδυτικό άκρο του νησιού και απέχει 29 ν.μ. από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Ο λιμένας είναι τεχνητός και προστατεύεται από προσήνεμο και υπήνεμο λιμενοβραχίονα, η δε είσοδος που σχηματίζεται έχει άνοιγμα 160 μέτρα περίπου, με βάθη στον άξονά τα 6,50μ και είναι στραμμένη προς τα ΝΔ.

Το Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (ΠΕΑΛ) για το λιμάνι της Καμαριώτισσας, ξεκίνησε το 2016 να εκπονείται και μετά από διαγωνισμό το ανέλαβε ιδιωτική εταιρεία το οποίο ολοκλήρωσε.

Το 2018 έγιναν βελτιώσεις τροποποιήσεις και το Σεπτέμβριο παρουσιάστηκε σε όλους τους φορείς του νησιού με έργα της τάξεως των 28 εκατ. ευρώ.

Στάλθηκε προς έγκριση στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων ΕΣΑΛ στο υπουργείο Ναυτιλίας από το Νοέμβριο του 2018.

Τα βασικότερα που περιγράφονται μέσα σε αυτό είναι η λύση που δίνεται στο πρόβλημα των αυθαιρεσιών που υπάρχουν στη χερσαία ζώνη του λιμανιού ενώ υπάρχουν μελέτες τυπογραφικές, γεωτεχνικές, ακτομηχανική, κυματική, παράκτια, προστασίας ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων κ.α. Η επέκταση του λιμανιού προβλέπει και νέες εκβαθύνσεις εμπορικό σταθμό αλλά και κρηπίδωμα για κρουαζιέρες.

Το επόμενο βήμα που πρέπει να γίνει είναι να οριστικοποιηθούν οι μελέτες εφαρμογής, ενώ τα πρώτα τρία εκατομμύρια έχουν ήδη εγκριθεί από το Γενική Γραμματεία (ΥΠΟΜΕΔΥ) του υπ. Μεταφορών.

Ανάλογη μελέτη υπάρχει και για το άλλο λιμάνι της Σαμοθράκης, των Θέρμων, που κλείνει κάθε φορά από προσχώσεις και επιχωματώσεις που γίνονται.

Στο μεταξύ στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας τόνισαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι στη γραμμή Αλεξανδρούπολης – Σαμοθράκης θα πρέπει να βρίσκονται περισσότερες από μία ακτοπλοϊκές εταιρείες και στη σύμβαση να υπάρχει ρήτρα ότι σε περίπτωση βλάβη του πλοίου, η ίδια εταιρεία να μεριμνά για την αντικατάστασή του με άλλο πλοίο.

Η σύμβαση των δρομολογίων της εταιρείας με το υπουργείο Ναυτιλίας για τα πλοία «ΣΑΟΣ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ», για τη χειμερινή περίοδο, είναι επιδοτούμενη, δεκαετής διάρκειας και λήγει στις 31/10/2019.

Σύγκουση κυβέρνησης – ΣΥΡΙΖΑ

Η σύσκεψη προκάλεσε την αντίδραση της αξιωματικής αντιπόλιτευσης η οποία κατηγορεί για «ανικανότητα» και «λανθασμένη εκτίμηση» την κυβέρνηση συμπληρώνοντας πως «προσπαθεί να καλύψει το φιάσκο με επικοινωνιακούς χειρισμούς».

Με ανακοίνωση της Κουμουνδούρου κατηγορείται η κυβέρνηση πως η επιλογή του AZORES EXPRESS ήταν λανθασμένη κάτι που «όλοι γνώριζαν εκ των προτέρων ότι δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετήσει τη γραμμή Σαμοθράκη- Αλεξανδρούπολη, εξαιτίας των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του λιμανιού» και για «ανικανότητα φιλοξενίας των χιλιάδων εγκλωβισμένων επισκεπτών».

Συμπληρώνεται πως υπήρξε και ολιγωρία καθώς «μόλις σήμερα, 15 μέρες μετά την εμφάνιση του προβλήματος, αποφάσισαν να κάνουν σύσκεψη για να αντιμετωπίσουν την κρίση που οι ίδιοι μεγέθυναν».

Για τα αποτελέσματα της κυβερνητικής σύσκεψης σχολιάζουν πως «ώδινεν όρος και έτεκεν μυν» σημειώνοντας πως «αντί για συγκεκριμένα, άμεσα και εφαρμόσιμα μέτρα στήριξης, ακούσαμε από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο γενικόλογες ανακοινώσεις» και ότι «απουσιάζει παντελώς η τουριστική προβολή της Σαμοθράκης, ώστε να ανατραπεί η κακή εικόνα του νησιού. Παράλληλα, καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει για τους πληττόμενους επαγγελματίες και κατοίκους, οι οποίοι καταστράφηκαν οικονομικά».

Μάλιστα από τον ΣΥΡΙΖΑ καταγράφουν αναλυτικά τι έχει συμβεί με το λιμάνι της Σαμοθράκης τα περασμένα χρόνια και καλούν την κυβέρνηση να αναζητήσει τους υπαίτιους του προβλήματος μεταξύ των στελεχών της, κάνοντας λόγο για τον Αντώνη Σαμαρά.

Απαντώντας, κυβερνητικές πηγές σημειώνουν μεταξύ άλλων πως «ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι φυσικό να μην θέλει να ακούει για την κατάσταση του λιμανιού της Σαμοθράκης και αραδιάζει τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις του. Οι κάτοικοι του νησιού γνωρίζουν πολύ καλά ότι όλα όσα τους έταξε ο κ. Τσίπρας έμειναν λόγια του αέρα».

Πηγή