Άντζελα Γκερέκου: η «πρέσβειρα» του Ελληνικού Τουρισμού και το όραμά της για την Κέρκυρα

723

Με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας μιλήσαμε με την Κερκυραία κα Άντζελα Γκερέκου, η οποία έχει χαράξει μία επιτυχημένη πορεία μεγάλου βεληνεκούς στον καλλιτεχνικό, πολιτικό χώρο και σήμερα τελεί ως πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), με μεγάλη επιτυχία και αγάπη για το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας.

Η “πρέσβειρα” του Ελληνικού Τουρισμού μιλάει στο Corfuland.gr και στην Ελίνα Φαϊτά σε μία συνέντευξη, για το πως οραματίζεται την Κέρκυρα τα επόμενα χρόνια, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του νησιού, για τις αναμνήσεις της στην Κέρκυρα τις ημέρες του Πάσχα και στέλνει το δικό της μήνυμα για τον Τουρισμό που αποτελεί την κύρια πηγή εισοδημάτων στο νησί.

Ε.Φ: Ποιο είναι το όραμά σας για την Κέρκυρα τα επόμενα χρόνια, ένα νησί από το οποίο έγινε η απαρχή του Τουρισμού στην Ελλάδα;

Α.Γ.: Τo όραμα μου για το νησί μας μετά από τόσα χρόνια εμπειρίας είναι να γίνει πραγματικά ‘’βιώσιμο’’. Και τι εννοώ με αυτό να αναπτυχθεί μέσα στους δήμους, ο απαραίτητος συντονισμός που μέσα από ειδική εκπαίδευση και ενημέρωση, θα δημιουργηθούν τα κατάλληλα εργαλεία ώστε να αξιοποιήσουμε με τον καλλίτερο τρόπο τις ομορφιές του κάθε σημείου, διαδρομής, παραλίας, εμπειρίας και γεύσης με το μικρότερο αποτύπωμα στο περιβάλλον. Η βιώσιμη, ισόρροπη ανάπτυξη, είναι ο μόνος τρόπος για να προχωρήσει ο τουρισμός μας σε πιο ποιοτικά μεγέθη και χρειάζεται στρατηγική, που να διασφαλίζει ένα βιώσιμο τουριστικά μοντέλο εναρμονισμένο πλήρως με τις Ευρωπαϊκές κατευθύνσεις.

Ε.Φ. Ποιες είναι οι προσδοκίες σας ως προς τον 4season Τουρισμό στην Κέρκυρα; Πιστεύετε ότι έχει πλεονεκτήματα να γίνει προορισμός όλο το χρόνο;

Α.Γ.: Φυσικά αλλά χρειάζεται ουσιαστικός σχεδιασμός με ειδικούς και μεθοδολογία σύγχρονη και σύμφωνα με διεθνή πρότυπα. Από όλες μου τις ιδιότητες αλλά και σαν αρχιτέκτονας πιστεύω ότι η πόλη της Κέρκυρας είναι ένα μεγάλο κλειδί και αποτελεί πόλο έλξης για όλο το χρόνο. Για να γίνει όμως αυτό χρειάζεται πραγματική και ουσιαστική μεθοδολογία για την καλύτερη αξιοποίηση της Κέρκυρας και της αισθητικής εικόνας αλλά και συντήρησης της. Σήμερα οι πόλεις αποτελούν αντικείμενο ενδιαφέροντος για τους επισκέπτες τους κυρίως χάριν της πολιτιστικής κληρονομιάς τους. Γιατί λοιπόν να μην αξιοποιήσουμε και προστατέψουμε την κληρονομιά μας ακόμα πιο αποτελεσματικά? Γνωρίζουμε όλοι ότι το σύνολο του αστικού και λιμενικού συγκροτήματος της Κέρκυρας, με κυρίαρχες τις ενετικής προέλευσης οχυρώσεις του, αποτελεί ένα αρχιτεκτονικό δείγμα εξαιρετικής παγκόσμιας αξίας που διατηρεί τόσο την αυθεντικότητα, όσο και την ακεραιότητά του. Για αυτούς τους λόγους συγκαταλέγεται στις σημαντικές Μεσογειακές οχυρωμένες πόλεις-λιμάνια στον κατάλογο της Unesco. Η πολιτική προληπτικών παρεμβάσεων αποκατάστασης και ενίσχυσης των οχυρώσεων και της πόλης έχουν ως αποτέλεσμα μια γενικώς αποδεκτή κατάσταση διατήρησης, αλλά είναι αρκετό; Υπάρχει ήδη ένα Σχέδιο Διαχείρισης αλλά χρειάζεται καθημερινή παρακολούθηση και συνέπεια για την διατήρηση του μνημείου, στο θεσμό της Unesco. Θα πρέπει να προβληματιστούμε από το πρόσφατο παρελθόν. Το 2009 απεντάχθηκε η Δρέσδη από το Κατάλογο των Μνημείων, η Κνωσός αδυνατεί να ενταχθεί εξαιτίας του επιβαρυμένου με αυθαίρετες κατασκευές δομημένου περιβάλλοντος της, ενώ και η ενταγμένη στον Κατάλογο της UNESCO μεσαιωνική πόλη της Ρόδου αντιμετωπίζει σημαντικά οικονομικά προβλήματα που περιορίζουν τις δυνατότητες συντήρησης του Μνημείου. Από την άλλη πλευρά, καταγράφονται και καλές πρακτικές όπως είναι το Ντουμπρόβνικ της Κροατίας, το οποίο έχει υποδειγματικά διαχειριστεί τον αρχιτεκτονικό του πλούτο. Κάτι τέτοιο λοιπόν προτείνω εδώ να μελετήσουμε και να το αξιοποιήσουμε και στην δική μας πόλη. Ο ρόλος μιας ιστορικής πόλης, είναι διπλός: αφενός παρουσιάζεται ως ένα «ανοιχτό» μουσείο με μεγάλο αριθμό στοιχείων πολιτιστικής κληρονομιάς που οφείλει να διατηρεί και να προβάλει και αφετέρου είναι ένας ζωντανός οργανισμός με ανάγκες ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού για την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Η αναγκαία εξισορρόπηση του διπλού αυτού ρόλου, καθώς και η οικονομική του βιωσιμότητα, μπορεί να επιτευχθεί μόνο δια μέσου ενός σχήματος στρατηγικής συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων, τοπικής αυτοδιοίκησης υπουργεία,δημόσιοι οργανισμοί αλλά και εξειδικευμένοι επαγγελματιες. Για παράδειγμα η δημιουργία εταιρείας DMO (destination management organization and marketing) που θεωρώ απόλυτα αναγκαίο για την βιωσιμότητα τόσο της πόλης αλλά και όλων των προορισμών! Επίσης εκπαίδευση και δημιουργία μεθοδευνένων δράσεων για ανακύκλωση αλλά και ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας.

Ε.Φ.: Γεννημένη στην Κέρκυρα και γνωρίζοντας το νησί μας ….Μερικές θεματικές μορφές τουρισμού που ταιριάζουν στο νησί μας κατά τη γνώμη σας και γιατί.

Α.Γ.: Η ολοένα αυξανόμενη απαίτηση των τουριστών για εξατομίκευση των τουριστικών προϊόντων οδηγεί ξεκάθαρα στην αύξηση της ζήτησης για ορισμένες ειδικές μορφές τουρισμού. Ο Θεματικός τουρισμός αποτελεί τμήμα των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού και το κτίσιμο με στρατηγική νέων θεματικών τουριστικών προϊόντων, αξιοποιώντας στοιχεία του νησιού, αλλά και η δημιουργία εμπειριών στον κάθε επισκέπτη ατομικά αλλά και σε πιο tailor made προιόντα, είναι αναγκαστική συνθήκη αν θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί. Προσωπικά πιστεύω ότι χρειάζεται να δοθεί έμφαση στην ιδιαιτερότητα του Κερκυραϊκού Πολιτισμού, τα ήθη, και τα έθιμα, από την επίδραση των στοιχείων του Δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού πάνω στη ντόπια πολιτιστική παράδοση, με τα πλούσια λαογραφικά στοιχεία, σε συνδυασμό με την αρχιτεκτονική του τοπίου . Είχα από πάντα όραμα να θεσμοθετηθεί ένα Παγκόσμιο Φεστιβάλ Μουσικής και Τεχνών κάθε χρόνο στο νησί μας. Δύσκολος στόχος αλλά και πρόκληση που ελπίζω από την καινούργια μου θέση ως πρόεδρος του ΕΟΤ, και με συνεργασία της δημοτικής αρχής να το πραγματοποιήσουμε. Επίσης ήδη ως δράση μας, έχουμε ανακοινώσει και την δημιουργία της πρώτης ταινίας, με σεβασμό στο περιβάλλον στο μαγικό νησί μας την Κέρκυρα που και αυτό αποτελεί θεματικό προϊόν και πόλο έλξης για το νησί. Θεωρώ απαραίτητο πλέον οι νέοι παραγωγοί κινηματογραφικών ταινιών να καταφέρνουν να προχωρήσουν προς μια βιομηχανία ταινιών που είναι πιο βιώσιμη με σεβασμό, προς το οικοσύστημα των τόπων όπου δραστηριοποιείται. Αυτές οι μικρές μεθοδευμένες κινήσεις, αποτελούν την αρχή ενός οικολογικού μετασχηματισμού της κινηματογραφικής βιομηχανίας, η οποία θα πρέπει να οδηγείται και στις πολύ μεγάλες παράγωγες, καθώς αυτές έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση στο περιβάλλον. Η ταινία τελείται υπό την αιγίδα του ΕΟΤ με ιδιαίτερη προσοχή και επίβλεψη ως προς τις αρχές της “βιώσιμης” παραγωγής από εμένα την ίδια προσωπικά ως πιλότο, με στόχο την υιοθέτηση τέτοιων πρακτικών σε όλη την Ελλάδα!

Ε.Φ.: Πάσχα στην Κέρκυρα. Ποιες είναι οι προσωπικές σας αναμνήσεις; Σχεδιάζετε και φέτος να περάσετε τις ημέρες του Πάσχα στην Κέρκυρα και να σας δούμε στο παράθυρό σας να πετάτε μπότηδες;

Α.Γ.: H Κέρκυρα αποτελεί τον ιδανικό τόπο ξεκούρασης, το σπίτι μου τα χρώματα τα δρομάκια η αρχιτεκτονική η θάλλασσα με ξεκουράζουν από πάντα και με αναζωογονούν,είναι η δύναμη μου το νησί μου. Το Πάσχα στην Κέρκυρα είναι μια εμπειρία που πρέπει να ζήσει κανείς για πολλούς λόγους! Μουσική παντού, κεριά, μυσταγωγία δέος. Στην ψύχη μου έχει χαραχτεί ως το ωραιότερο Πάσχα της Ελλάδας και είναι αδιαμφισβήτητα ένα ξεχωριστό γεγονός που αναδεικνύει την Κέρκυρα και προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες. Εύχομαι λοιπόν να είμαστε εκεί και να ρίξουμε την καθιερωμένη στάμνα από το σπίτι μας.

Ε.Φ.: Τι σημαίνει να είστε γυναίκα πολιτικός σήμερα;

Α.Γ.: Μεγάλη ευθύνη αλλά και πρόκληση και ειδικά τώρα που σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων (EIGE), η χώρα μας κατέχει την τελευταία θέση στον Δείκτη Ισότητας των Φύλων και στον χώρο της πολιτικής γενικότερα το ποσοστό είναι μικρο. H γυναίκα πάντοτε στέκεται ακριβώς στο σημείο που πρέπει, για να μπορεί να στηρίζεται ο κόσμος: «Τα τετραθέμελα του κόσμου τούτου: ψωμί, κρασί, φωτιά, γυναίκα», έλεγε ο Νίκος Καζαντζάκης.

Ε.Φ.: Πόσο επηρεάζεται το πλάνο για τον τουρισμό που αποτελεί κύρια πηγή εισοδημάτων στο νησί μας από τα πρόσφατα γεγονότα που δημιουργούν φόβο και ανησυχία; Ποιο μήνυμα στέλνετε;

Α.Γ.: Ο Τουρισμός είναι ένα πολυδιάστατο και ευμετάβλητο προϊόν που χρήζει διαρκούς προετοιμασίας αλλά και πρόληψης, ώστε να έχει τα μέγιστα αποτελέσματα για την οικονομία και την κοινωνία. O κορονοιός, όπως όλοι ξέρουμε αποτελεί μια παγκόσμια κρίση και είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα που επηρεάζει άμεσα τον τουρισμό και θέλει ψυχραιμία γνώση και όχι ακρότητες. Ο κρατικός μηχανισμός είναι σε εγρήγορση αλλά για το καλό όλων μας οφείλουμε να τηρούμε τις οδηγίες του Π.Ο.Υ. (κοινωνία, επιχειρήσεις) Εύχομαι να περάσει και αυτή η ανησυχία και να ξεπεράσουμε σύντομα και αυτήν την δοκιμασία με σύνεση και ενότητα.

Πηγή: www.corfuland.gr