25η Μαρτίου: Τα μηνύματα κομμάτων και πολιτικών για την Εθνική Επέτειο

587

Τα δικά τους μηνύματα για την Εθνική Επέτειο της 25ης Μαρτίου του 1821 στέλνουν τα πολιτικά κόμματα.

Μετά το μήνυμα του πρωθυπουργού προς τον ελληνικό λαό στο οποίο τονίζει πως οι οπλαρχηγοί του καιρού μας είναι οι γιατροί, ακολουθούν μηνύματα των πολιτικών κομμάτων.

ΣΥΡΙΖΑ: Είναι η ώρα του έμπρακτου σεβασμού στους αγωνιστές

Η φετινή επέτειος του Αγώνα για την Ανεξαρτησία, μας βρίσκει σε μια κρίσιμη στιγμή που το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας δίνει μια ξεχωριστή, κρίσιμη μάχη.

Η 25η Μαρτίου μας επιτρέπει να στοχαστούμε κριτικά, να τιμήσουμε τη διαρκή επιθυμία του ανθρώπου για Ελευθερία και Δικαιοσύνη, να αναλογιστούμε την επαναστατική δύναμη του ιστορικά απρόβλεπτου που αλλάζει ισορροπίες οι οποίες μέχρι χτες φάνταζαν αδιατάρακτες.

Δεν είναι η ώρα για μεγάλα λόγια, δεν είναι ώρα για φανταχτερούς εορτασμούς. Είναι η ώρα της δράσης και της πράξης με γνώμονα τη διασφάλιση της υγείας, της προκοπής και της ευημερίας της χώρας μας και του λαού μας.

Είναι η ώρα του έμπρακτου σεβασμού στους αγωνιστές και τους πρωτεργάτες της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας.

ΚΚΕ: Τίποτα δεν καταργείται, όσο σάπιο κι αν είναι, χωρίς την ταξική πάλη

Η φετινή επέτειος της αστικής εθνοαπελευθερωτικής Επανάστασης του 1821 και της έναρξης της διαδικασίας συγκρότησης του αστικού κράτους στην Ελλάδα, βρίσκει το λαό και τη χώρα να πλήττονται από έναν «ιδιαίτερο» κίνδυνο, την πανδημία του κορωνοϊού.

Ως αποτέλεσμα, αναστάλθηκαν οι όποιες συνηθισμένες δραστηριότητες –σχολικός εορτασμός, παρελάσεις κλπ.– αλλά κι εκείνες που είχαν δρομολογηθεί εκ μέρους του κράτους για την προϋπάντηση των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.

Η ΚΕ του ΚΚΕ είχε προετοιμάσει τη δική της πολύμορφη ιδεολογική – πολιτική παρέμβαση, το περιεχόμενο της οποίας βρίσκεται σε αντιπαράθεση με τα συμπεράσματα που προωθούσε η αστική εξουσία ως διαχρονικά για όλους και όλες, ανεξάρτητα από κοινωνική – ταξική θέση, ανεξάρτητα από την πάροδο σχεδόν 200 χρόνων αστικής εξουσίας. Κι αυτό στ’ όνομα της «εθνικής ενότητας» ή κι ενός κοσμοπολιτισμού που θ’ αναβαθμίσει τη θέση του ελληνικού αστικού κράτους στην ευρύτερη περιφέρεια, στην ΕΕ και παγκόσμια.

Το ΚΚΕ επιφυλάσσεται λοιπόν για μια πλούσια ιδεολογική-πολιτική-ιστορική-πολιτιστική παρέμβαση που θα διαδίδει πλατιά τα συμπεράσματα από την Επανάσταση του 1821, αυτά που αφορούν την εργατική τάξη, τα λαϊκά μεσαία στρώματα, τους μαθητές και φοιτητές των εργατικών-λαϊκών οικογενειών, τους ριζοσπάστες εκπαιδευτικούς, επιστήμονες ιστορικούς και γενικά διανοούμενους.

Το ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους –μισθωτούς και αυτοαπασχολούμενους, τους συνταξιούχους, τους νέους– με ψυχραιμία και θάρρος να κρατήσουν το μόνο διαχρονικό συμπέρασμα που προκύπτει και από την Επανάσταση του 1821: Τίποτα δεν καταργείται, όσο σάπιο κι αν είναι, χωρίς την ταξική πάλη.

Άλλωστε η εξέλιξη της σημερινής πανδημίας και στην Ελλάδα και σ’ όλο τον καπιταλιστικό κόσμο, επιβεβαιώνει όχι απλά μια αδυναμία της ανθρωπότητας ν’ αντιμετωπίσει έναν εξωγενή καταστροφικό παράγοντα, αλλά τα ίδια τα όρια του καπιταλισμού. Εκδηλώνεται και τώρα η άλυτη αντίφαση: Από τη μια να υπάρχει επιστημονική και τεχνολογική δυνατότητα (αναπνευστική και όποια άλλη υποστήριξη στις ΜΕΘ) ν’ αντιμετωπίσει χωρίς ιδιαίτερο κίνδυνο ζωής την εξέλιξη της νόσου, από την άλλη να υπάρχει τραγική έλλειψη σε υποδομές (νοσοκομεία, ΜΕΘ κλπ.), σε μέσα (αναπνευστήρες, ακόμα και μάσκες, φόρμες κλπ.) και κυρίως να μην αξιοποιείται με σταθερή εργασιακή σχέση και μέσα προστασίας το επιστημονικό και άλλο υγειονομικό προσωπικό.

Δεν είναι τυχαίες αυτές οι ελλείψεις. Είναι αποτέλεσμα των κρατικών, ευρωενωσιακών πολιτικών που κοστολογούν τις δαπάνες για την υγεία με τα μέτρα και τα κριτήρια του καπιταλιστικού κέρδους.

Η επικινδυνότητα της πανδημίας δεν πρέπει να επισκιάζει τις κυβερνητικές και κρατικές ευθύνες για παλιά και νέα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα:

Είναι οι τεράστιες συνέπειες που θα υποστούν οι εργαζόμενοι και δεν αντιμετωπίζονται με κάποια έκτακτα επιδόματα. Καθημερινά αποκαλύπτονται και νέα περιστατικά απολύσεων, μη πληρωμής εργαζομένων, που ακόμα κι αν έχουν συγκυριακά αντικειμενική βάση, εκδηλώνουν τα όρια της καπιταλιστικής παραγωγής και οργάνωσης της οικονομίας και της κοινωνίας στο σύνολό της. Οι εργαζόμενοι, τα λαϊκά στρώματα, πρέπει να επαγρυπνούν, να μην επιτρέψουν διάφορα αντεργατικά μέτρα (όπως μέτρα ευελιξίας, εκ περιτροπής εργασία, εντατικοποίηση εργασίας από το σπίτι, απαγορεύσεις συνάθροισης, μέτρα καταστολής ενάντια στην πολιτική και συνδικαλιστική δράση κλπ) να παγιωθούν σε βάρος τους.

Είναι οι αλλεπάλληλες καταστροφές από πλημμύρες, πυρκαγιές, σεισμούς και πάλι λόγω έλλειψης ανάλογης κρατικής, και όχι απλά της μιας ή της άλλης κυβερνητικής, μέριμνας.

Είναι οι συνέπειες από τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους και από τη συμμετοχή της Ελλάδας στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ, της ΕΕ, το πρόβλημα των εγκλωβισμένων προσφύγων.

Όλ’ αυτά πρέπει ν’ αποτελέσουν το έναυσμα για την ταξική αφύπνιση, για τη μαχητική στάση ζωής απέναντι στην ανάγκη του επιστημονικού κεντρικού σχεδιασμού στη βάση της κοινωνικής ιδιοκτησίας των σύγχρονων και συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής.

Το συμπέρασμα για τις απαιτούμενες κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές ανατροπές, είναι:

Τίποτα δεν αλλάζει προς την κατεύθυνση της κοινωνικής προόδου, αν ο λαός δεν πάρει την υπόθεση στα χέρια του.

Βαρουφάκης: Η απειλή της υποταγής θα βρίσκεται πάντα προ των πυλών

Τη βεβαιότητα ότι «η σημερινή περιπέτεια θα περάσει», όμως «η απειλή της υποταγής θα βρίσκεται πάντα προ των πυλών» και για τον λόγο αυτό «η 25η Μαρτίου είναι μια εξαιρετική μέρα για να θυμόμαστε τα προαπαιτούμενα μιας Ελλάδας που δεν υποτάσσεται» επισημαίνει στο μήνυμά του για την επέτειο της 25ης Μαρτίου ο γραμματέας του ΜέΡΑ 25, Γιάνης Βαρουφάκης.

Ο γραμματέας του ΜέΡΑ 25 τονίζει ότι «κάθε υπόδουλος λαός έχει να επιλέξει μεταξύ της Περιπέτειας και της Υποταγής» και προσθέτει ότι το 1821 οι ήρωες της Επανάστασης που γέννησε την Ελλάδα μας, που μας έδωσαν το δικαίωμα να ελπίζουμε σε μια πατρίδα που διαφεντεύεται από το λαό της, επέλεξαν συνειδητά την Περιπέτεια. Ήξεραν, βλέπετε, ότι η Υποταγή είναι η χειρότερη Περιπέτεια.

Σήμερα, 25η Μαρτίου του 2020, αναφέρει ο κ. Βαρουφάκης στο μήνυμά του, μετά από την ορθή απόφαση της κυβέρνησης για απαγόρευση της κυκλοφορίας, και όσο απαγορεύεται στο λαό μας να συμμετέχει σε γιορτινές καταθέσεις στεφάνων, όλοι μας, πολιτικοί και πολίτες, μένουμε – ή έπρεπε να μένουμε – σπίτι προστατεύοντας αλλήλους από μία περαστική αλλά σημαντική απειλή.

Και από εδώ, από τα σπίτια μας, εκπληρώνουμε την ιερή μας υποχρέωση:

  • Να κλίνουμε το κεφάλι ευλαβικά σε αυτές τις ηρωίδες, σε αυτούς τους ήρωες και να δώσουμε το δικό μας όρκο ότι κάθε φορά που τίθεται το δίλημμα Περιπέτεια ή Υποταγή θα επιλέγουμε, υπέρ της πατρίδας, υπέρ του λαού μας, όπως επέλεξαν εκείνες, όπως επέλεξαν εκείνοι.
  • Να θυμόμαστε στο διηνεκές ότι η ελευθερία του λαού προαπαιτεί την απελευθέρωση από τον φόβο και από την επιχειρηματική λογική της διαχείρισης κινδύνου.
  • Να φοβόμαστε πιο πολύ κι από σιδηρόφρακτο εχθρό τη μεταξύ μας διχόνοια που πάντα ήταν η μέγιστη απειλή για τον Ελληνισμό.
  • Να στοχαζόμαστε το Θούριο του Ρήγα Φεραίου που πρώτος κατέδειξε ότι ο ξεσηκωμός των Ελλήνων ήταν μια κορυφαία στιγμή του ευρωπαϊκού διαφωτισμού που η σημερινή Ευρώπη έχει περισσότερη ανάγκη από ποτέ.
  • Να αγωνιζόμαστε, όπως κι εκείνοι, με γνώμονα το αρχαίο ρητό «εν μέτρω ως ποιητές, άνευ μέτρου ως ιδιώτες», για το κοινό συμφέρον, την από κοινού ευημερία, τα δημόσια αγαθά, τη δημόσια παιδεία και βέβαια τη δημόσια υγεία.
  • Να τιμάμε και να ενισχύουμε με κάθε τρόπο εκείνες και εκείνους που σήμερα εργάζονται υπό τραγικές συνθήκες, είτε στο καταρρακωμένο από την τρόικα Εθνικό Σύστημα Υγείας, είτε στα ταμεία των σουπερμάρκετ, είτε σε άλλες εταιρείες και οργανισμούς που κρατάνε την κοινωνία μας όρθια, αγωνιζόμενες και αγωνιζόμενοι υπέρ κοινωνίας, υπέρ πατρίδος, υπέρ όλων ημών.

Τασούλας: Καλούμαστε να προστατεύσουμε την ελευθερία μας και τον τρόπο ζωής μας

Το μήνυμα του προέδρου της Βουλής

Το θεμελιώδες στοιχείο της Επαναστάσεως της 25ης Μαρτίου 1821 που την διαφοροποιεί από τις πολλές μικρότερες εξεγέρσεις που προηγήθηκαν είναι το ότι το 1821 πλέον οι Έλληνες έπαυσαν να περιμένουν την απελευθέρωσή τους από τους ξένους. Επικράτησε μια άλλη αντίληψη, στην οποία συνέβαλε και η Φιλική Εταιρεία, πως η ελευθερία θα προέλθει από τις δικές μας, τις ελληνικές δυνάμεις, και όχι “από την φιλανθρωπίαν των Χριστιανών Βασιλέων”.

Οι Έλληνες το 1821, δηλαδή, ανέλαβαν την ευθύνη της απελευθερώσεώς τους. Την ανέλαβαν πλήρως και την έφεραν εις πέρας, παρά τις παλινδρομήσεις, με παράγοντες του ’21 την ηθική τους υπεροχή, την συμβολή της Ορθοδόξου Ελληνικής Εκκλησίας, την παιδεία τους που προετοίμασε ιδεολογικά την Επανάσταση, το μηχανισμό της Φιλικής Εταιρείας και το Ελληνικό Ναυτικό.

Σήμερα που Έθνος και Εκκλησία, οι ίδιοι δηλαδή βασικοί παράγοντες του 1821, δύο αιώνες μετά, συνεορτάζουν διπλή γιορτή, οι συνθήκες είναι πρωτοφανείς, γιατί όλα γίνονται, πρέπει να γίνονται, εν απουσία, από το οχυρό του σπιτιού μας.

Η αποτελεσματικότητα της σημερινής μάχης θα εξαρτηθεί από το γενικό αίσθημα ευθύνης, που με βάση τις οδηγίες της Πολιτείας και των ειδικών, θα περιορίσει την εξάπλωση της νόσου που μας απειλεί. Η αυτοσυγκράτηση, ο αυτοπεριορισμός και η απόσταση είναι τα όπλα αυτής της αθέατης, αλλά και έντονα παρούσας μάχης, που όλοι καλούμαστε να δώσουμε.

Ένας σύγχρονος σοφός όρισε ως ελευθερία την αυτοδύναμη άσκηση του χρέους. Συνεπώς σήμερα που ελευθερία και ευθύνη γίνονται συνώνυμα, σήμερα καλούμαστε να προστατεύσουμε την ελευθερία μας και τον τρόπο ζωής μας με ασπίδα την ευθύνη μας. Δύο αιώνες μετά το 1821 και πάλι, ως λαός και Πολιτεία αυτή τη φορά, προτάσσουμε την ευθύνη για να εξασφαλίσουμε την απελευθέρωση από την πρωτοφανή υγειονομική απειλή που μας δοκιμάζει.

Πηγή