Γιώργος Τσίπρας: Με τη ΝΔ οδεύουμε σε μεγαλύτερη απόκλιση από τη δυτική Ευρώπη

43

«Τόσο σε δείκτες κοινωνικής ευημερίας όσο και σε βασικούς μακροοικονομικούς δείκτες οδεύουμε σε μεγαλύτερη απόκλιση με τη δυτική Ευρώπη» τονίζει στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υποψήφιος βουλευτής Β’ Δυτικής Αττικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γιώργος Τσίπρας.

Αν θέλουμε να επιβιώσουμε στο διεθνές απαιτητικό περιβάλλον θα πρέπει να θέσουμε ως στόχο την παραγωγική αναδιάρθρωση της οικονομίας και την αύξηση της παραγωγικότητας υπέρ της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας, λέει ο κ. Τσίπρας. Αντίθετα, υπογραμμίζει, σήμερα γίνονται βήματα προς τα πίσω «με κερασάκι τα 15 δις απευθείας αναθέσεων».

Αναφερόμενος στην ενισχυμένη αναλογική σημειώνει ότι «δεν είναι ένα δημοκρατικό εκλογικό σύστημα. Στη Δυτική Αττική για παράδειγμα υπάρχει το ενδεχόμενο η επόμενη κυβερνητική πλειοψηφία να καταλάβει και τις τέσσερις έδρες ενώ οι ψήφοι που θα λάβει δεν επαρκούν αναλογικά ίσως ούτε για τις δύο» εξηγεί ο υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Τέλος, με αφορμή το διάλογο για το ρόλο της ΕΥΠ, ο Γιώργος Τσίπρας λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι βασική αποστολή μιας κρατικής υπηρεσίας πληροφοριών «δεν είναι οι παρακολουθήσεις για αποκόμιση οικονομικού ή πολιτικού οφέλους από την κυβέρνηση και την εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων [..] Πρέπει να υπάρχουν ανυπέρβλητες εγγυήσεις λογοδοσίας και κοινοβουλευτικού ελέγχου που σήμερα δεν υπάρχουν στην Ελλάδα» αναφέρει και προσθέτει: «Η λογοδοσία είναι υπεράνω της ασφάλειας, αλλιώς δεν υπάρχει δημοκρατία».

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του υποψήφιου βουλευτή Β’ Δυτικής Αττικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιώργου Τσίπρα, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον δημοσιογράφο, Πέτρο Δημητρόπουλο:

ΕΡ: Με αφορμή τα νέα στοιχεία της Eurostat για την φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό το 2022, τα οποία δείχνουν ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην 3η θέση από το τέλος, υποστηρίζετε ότι ανατρέπουν το αφήγημα της ΝΔ περί ανάπτυξης και αύξησης αποδοχών. Ποιο είναι όμως το παραγωγικό μοντέλο που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και πως θα το προωθήσετε στη νέα Βουλή;

ΑΠ: Η παραγωγική αναδιάρθρωση της οικονομίας, η αύξηση της παραγωγικότητας, είναι κύριος στόχος αν θέλουμε να επιβιώσουμε στο απαιτητικό διεθνές περιβάλλον. Και είναι ο βασικός όρος για περισσότερες επενδύσεις, εγχώριες και ξένες. Η μετάβαση σε μια οικονομία της γνώσης είναι η μεγάλη καθυστέρηση της χώρας. Ανάπτυξη που δεν σημαίνει ευημερία για τη μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία, και αύξηση της κοινωνικής κινητικότητας, δεν είναι ανάπτυξη. Προϋπόθεση είναι το χτύπημα της διαπλοκής και η συρρίκνωση της κρατικοδίαιτης επιχειρηματικότητας. Στροφή προς την παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών, ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας, ενίσχυση κυρίως μικρομεσαίων επιχειρήσεων, της παραγωγής υψηλής προστιθέμενης αξίας, κατάκτηση καλύτερων θέσεων στις διεθνείς αλυσίδες αξίας.

Σήμερα κατατρέχουν την ελληνική οικονομία τα ίδια διαρθρωτικά προβλήματα που μας οδήγησαν σε βαθύτατη κρίση μετά το 2008 και καμιά επενδυτική βαθμίδα δεν θα το αλλάξει αυτό. Γίνονται αντίθετα βήματα προς τα πίσω, με κερασάκι τα 15 δις απευθείας αναθέσεων. Δεν είναι μόνο η 3η θέση από το τέλος στον κοινωνικό αποκλεισμό που επισημαίνετε. Τόσο σε δείκτες κοινωνικής ευημερίας όσο και σε βασικούς μακροοικονομικούς δείκτες οδεύουμε σε μεγαλύτερη απόκλιση με τη δυτική Ευρώπη. Κάποτε φοβόμασταν μη γίνουμε ανατολική Ευρώπη. Αν δεν το έχουμε αντιληφθεί, σήμερα συγκρινόμαστε κυρίως με χώρες της ανατολικής Ευρώπης, αλλά και ποτέ δεν βρισκόμασταν στον πυρήνα της Ευρωζώνης. Το δυσθεώρητο έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών μαζί με «ανάπτυξη» είναι ένας από τους «δείκτες» της σημερινής ανατολικής Ευρώπης.

ΕΡ: Λέτε ότι η ενισχυμένη αναλογική δημιουργεί τον κίνδυνο η Δυτική Αττική να έχει μόνο κυβερνητικούς βουλευτές. Τι θα σημάνει, κατά τη γνώμη σας, ένα τέτοιο ενδεχόμενο για την περιοχή;

ΑΠ: Η Δυτική Αττική πάσχει από το ρόλο που της επιφυλάσσει δεκαετίες τώρα η κεντρική εξουσία ως πίσω αυλή της Αθήνας. Αυτός είναι ο λόγος που την κατατρέχουν πλήθος προβλημάτων και μεγάλο βαθμό. Περιβαλλοντικά, ανέχειας, εγκληματικότητας, εγκατάλειψης, έλλειψης υποδομών και συγκοινωνιών, χωροταξικής αναρχίας. Από τη στιγμή που η ΝΔ θα συνεχίσει αναμφίβολα στην ίδια πορεία, μόνο κυβερνητικοί βουλευτές σημαίνει ανυπαρξία αντιπολιτευτικής φωνής στη Βουλή για τα προβλήματα αυτά. Αυτό είναι κάτι που δεν ωφελεί κανέναν κάτοικο της Δυτικής Αττικής, αριστερό, κεντρώο ή δεξιό.

ΕΡ: Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο πρόεδρος του κόμματός σας είπε ότι «θα περάσουν δεκαετίες για να συζητήσουμε ξανά για απλή αναλογική». Τι έχετε, ωστόσο, να πείτε στους πολίτες που εξέλεξαν συγκεκριμένους υποψήφιους στις 21 Μαΐου με την απλή αναλογική, και ενδεχομένως μείνουν χωρίς τους εκπροσώπους της επιλογής τους στις επερχόμενες εκλογές, λόγω της ενισχυμένης αναλογικής;

ΑΠ: Η ενισχυμένη αναλογική δεν είναι ένα δημοκρατικό εκλογικό σύστημα. Στη Δυτική Αττική για παράδειγμα υπάρχει το ενδεχόμενο η επόμενη κυβερνητική πλειοψηφία να καταλάβει και τις τέσσερις έδρες ενώ οι ψήφοι που θα λάβει δεν επαρκούν αναλογικά ίσως ούτε για τις δύο. Απ’ την άλλη, πρέπει η συμπεριφορά των κομμάτων να μην απαγορεύει το σχηματισμό κυβερνήσεων συνεργασίας. Είναι αυτό που επεσήμαινε ο Αλέξης Τσίπρας, ότι η απλή αναλογική σημαίνει δικαιώματα αλλά έχει και «υποχρεώσεις».

ΕΡ: Επανήλθατε προσφάτως στο ρόλο της ΕΥΠ. Ποιος πρέπει να είναι κατά τη γνώμη σας ο ρόλος της στην εποχή μας;

ΑΠ: Βασική αποστολή μιας κρατικής υπηρεσίας πληροφοριών σε δημοκρατικές χώρες είναι η εθνική ασφάλεια. Επίσης η συνδρομή σε πεδία όπως το οργανωμένο έγκλημα. Σίγουρα δεν είναι οι παρακολουθήσεις για αποκόμιση οικονομικού ή πολιτικού οφέλους από την κυβέρνηση και την εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων. Επειδή η τεχνική απόσταση ανάμεσα στη νόμιμη λειτουργία και την ασύδοτη χρήση από την εξουσία είναι μικρή, πρέπει να υπάρχουν ανυπέρβλητες εγγυήσεις λογοδοσίας και κοινοβουλευτικού ελέγχου που σήμερα δεν υπάρχουν στην Ελλάδα, όπως σε χώρες με περισσότερα θεσμικά αντίβαρα. Σε μια δημοκρατία η λογοδοσία είναι υπεράνω της ασφάλειας, αλλιώς δεν υπάρχει δημοκρατία. Σε όλα τα αυταρχικά καθεστώτα προηγείται η «ασφάλεια».

Ακόμη και σε χώρες όπου έγιναν μεγάλα βήματα προς τα πίσω στην προστασία ατομικών δικαιωμάτων, όπως στις ΗΠΑ με το Patriot Act, λειτουργούν τουλάχιστον θεσμικά αντίβαρα.


Πηγή